Keer terug

Welke verzekeringen heeft een horecazaak nodig?

Image of the blog article

Als horecaondernemer bent u dag en nacht in de weer om uw klanten te verwennen. Maar wat als iemand plots een allergische reactie krijgt bij het eten van een coupe brésilienne in uw zaak? Of als u door het uitvallen van de stroom al uw hongerige gasten naar huis moet sturen. En stel dat u na een stom ongeluk tijdens het padellen een tijdje niet meer achter het fornuis van uw restaurant kan staan?

Om u financieel te beschermen tegen dergelijke onvoorziene gebeurtenissen is het belangrijk dat u de juiste verzekeringen afsluit. Sommige zijn wettelijk verplicht, andere zijn optioneel. We overlopen ze even met u.

Welke verzekeringen zijn wettelijk verplicht in de horeca?

U runt een horecazaak? Hou dan rekening met de volgende wettelijk verplichte verzekeringen:

Opgelet: als zaakvoerder bent u zelf niet beschermd door de arbeidsongevallenverzekering die u voor uw personeel afsloot. Als u van dezelfde bescherming wilt genieten, dan kunt u voor uzelf een aparte ongevallenverzekering 24/24 afsluiten. Deze verzekering is niet wettelijk verplicht maar wel warm aanbevolen, want ze beschermt u bij ongevallen op het werk én in uw privéleven!

Voor advies of meer informatie over deze verzekeringen gaat u best te rade bij uw makelaar.

Moet u ook een brandverzekering en burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering afsluiten voor uw zaak?

Deze verzekeringen zijn niet verplicht maar wel essentieel. Want als u ze niet afsluit, dan bent u niet beschermd:

  • Als een klant materiële of lichamelijke schade oploopt tijdens een bezoekje aan uw zaak en u bent daarvoor aansprakelijk. Met een betrouwbare burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering draait u in zo’n geval niet zelf op voor de kosten. Bijvoorbeeld wanneer u occasioneel een traiteurdienst verzorgt aan huis en per ongeluk de keuken van een klant beschadigt.
  • Bij brand- en waterschade in uw horecazaak. Dit komt het vaakst voor in de keuken en kan betekenen dat u uw zaak een tijd moet sluiten, zeker als u niet kunt terugvallen op een betrouwbare brandverzekering. Met deze verzekering beschermt u uw horecapand trouwens niet alleen tegen brand: ook schade door natuurrampen of elektriciteit en beschadiging door diefstal en vandalisme zijn gedekt.

Kortom: met een brandverzekering, een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering en de wettelijk verplichte verzekeringen voor arbeidsongevallen en objectieve aansprakelijkheid bij brand of ontploffing komt u al een heel eind. Maar toch is het niet zeker dat uw activiteiten hiermee 100% waterdicht beschermd zijn, want sommige risico’s zijn eigen aan uw sector en niet altijd standaard gedekt in de klassieke verzekeringen.

Complete bescherming voor uw horecazaak? Ontdek het VIVIUM Pack Horeca

Om een antwoord te bieden op de specifieke verzekeringsbehoeften van restaurants en andere eetgelegenheden met een verbruiksruimte, zoals brasseries, eetcafés, of tearooms stelden onze productspecialisten het VIVIUM Pack Horeca samen.

Dit pakket bevat 13 exclusieve waarborgen die we zonder extra premie aanbieden aan horecaondernemers die bij ons hun horecapand (+ inhoud), hun burgerlijke aansprakelijkheid en ook hun personeel verzekeren.

Al deze 13 waarborgen vindt u terug op onze VIVIUM Pack Horeca-webpagina, maar hierbij alvast enkele (hopelijk niet al te herkenbare!) situaties waarin zo’n Pack bijzonder goed van pas komt:

  • Een zomerstorm trekt over uw streek en de windstoten en regenvlagen blijken forser dan voorspeld. Gevolg? Uw parasols en terrasmeubelen raken beschadigd en enkele moeten worden vervangen. Dankzij het Pack Horeca hebt u, als bonus bij de brandverzekering VIVIUM Business Property, recht op een vergoeding tot 5.000 euro.
  • De dure jas van een klant wordt gestolen uit uw vestiaire? Met een Pack Horeca geniet u, aanvullend op de dekking van de burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering VIVIUM Business Liability, van een vergoeding tot 2.500 per kledingstuk.
  • Uw chef-kok breekt zijn been tijdens een uitstapje met de fiets en is arbeidsongeschikt. Ook zijn gezin kan een tijdje geen beroep op hem doen voor het transport van de kinderen en andere familiale taken. In dat geval biedt een Pack Horeca een terugbetaling tot 10.000 euro voor huishoudelijke hulp zoals het vervoer van kinderen naar school, de opvang of hobby’s, poetshulp of thuisbezorging van maaltijden.

Opgelet: met een VIVIUM Pack Horeca bent u optimaal beschermd, maar er zijn altijd risico’s die niet zijn verzekerd zijn. Denk hierbij aan:

  • Rook- of roetschade veroorzaakt door een open haard
  • Opzettelijk veroorzaakte schade
  • Beroepsziekten of andere omstandigheden die niet het gevolg zijn van een (arbeids)ongeval.

Lees dus zeker goed de bijzondere voorwaarden en de algemene voorwaarden voor u een verzekering afsluit. En neem bij twijfel: neem contact op met uw makelaar.

Een deel van uw verzekeringspremies terugverdienen, kan dat?

Jazeker! Als u de essentiële verzekeringen (Brand, Burgerlijke Aansprakelijkheid en eventueel Arbeidsongevallen) voor uw zaak bij ons afsluit via uw makelaar, dan geniet u niet alleen van het VIVIUM Pack Horeca, maar komt u ook automatisch in aanmerking voor een VIVIUM Business Deal. Dat is ons getrouwheidsprogramma waarmee u, bovenop de waarborgen van het Pack Horeca, ook nog eens uw premies zonder kosten kunt bundelen en gespreid betalen en op termijn zelfs tot 20% ervan kunt terugverdienen.

Interesse in een VIVIUM Pack Horeca én Business Deal? Maak een afspraak met uw verzekeringsmakelaar. Hij of zij vertelt u graag meer en stelt vrijblijvend een verzekeringsmenu voor u samen.

 

Wettelijke vermeldingen

Dit document is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de verzekering(en) VIVIUM Business Property, VIVIUM Business Liability, VIVIUM Business Accidents en VIVIUM Business Deal ontwikkeld door Vivium, een merk van P&V Verzekeringen, waarop het Belgisch recht van toepassing is. Op deze verzekering(en) zijn uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met de verzekerde risico’s van toepassing. We verzoeken u dus om de algemene voorwaarden VIVIUM Business Property, VIVIUM Business Liability, VIVIUM Business Accidents en VIVIUM Business Deal en de IPID–fiches VIVIUM Business Property, VIVIUM Business Liability, VIVIUM Business Accidents en VIVIUM Business Deal aandachtig te lezen vóór de onderschrijving. Ze zijn beschikbaar op de website www.vivium.be of op eenvoudig verzoek bij een makelaar. De verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan voor 1 of 3 jaar met stilzwijgende verlenging.

Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met uw Vivium-makelaar, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Hij/Ze zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van Vivium die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Wij zullen de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt met ons contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e-mail (klacht@vivium.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing kunt u zich per post wenden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35, 1000 Brussel), telefonisch (02/547.58.71) of via e-mail (info@ombudsman-insurance.be).

Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen. Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een verzekeringstussenpersoon. U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.

Meest gelezen