9 juli 2024
Als iemand op het werk een ongeval krijgt of plots onwel wordt, dan is een snelle en efficiënte eerstehulpverlening vaak van levensbelang. Maar hoe moet u de eerste hulp in uw onderneming organiseren? Wat is wettelijk verplicht op het vlak van EHBO in bedrijven? En welke extra maatregelen kunt u nemen als werkgever? We vroegen het aan onze preventie-adviseurs arbeidsongevallen.
EHBO op het werk: welke maatregelen voorziet de wet?
De wetgeving over welzijn op het werk biedt een kader aan werkgevers voor het organiseren van de eerste hulp op het werk. Belangrijk daarbij is dat ze rekening houden met hun bedrijfsactiviteiten en de specifieke omstandigheden op de werkvloer.
De maatregelen die werkgevers volgens de wet moeten nemen in het kader van de eerstehulpverlening kunnen worden onderverdeeld in vier groepen:
- Het aanduiden van werknemers die instaan voor het verstrekken van eerste hulp op het werk, zoals hulpverleners of verplegend personeel.
- Het bepalen en ter beschikking stellen van middelen en uitrusting die nodig zijn voor de organisatie van de eerste hulp in het bedrijf, zoals verbanddozen of een verzorgingslokaal.
- Het opstellen van procedures voor eerste hulp. Deze hebben betrekking op de informatie van de werknemers en de instructies in verband met de urgentiemaatregelen, het alarm- en communicatiesysteem (ook met externe hulpdiensten), de veiligheidsoefeningen en evacuatieoperaties.
- Het bijhouden van een register met de gegevens over de EHBO-interventies in de onderneming.
Meer informatie over de verplichtingen op het vlak van eerste hulp vindt u in de brochure ‘Eerste hulp op het werk’ van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg.
Hoeveel eerste eerstehulpverleners zijn er nodig in een bedrijf?
Om snel en efficiënt in te grijpen, moeten er op de werkvloer voldoende mensen aanwezig zijn die in geval van nood de eerste zorgen kunnen toedienen. Deze personen moeten uiteraard over de nodige kennis en vaardigheden beschikken.
Hoeveel eerstehulpverleners er precies nodig zijn en over welke kwalificaties ze moeten beschikken, hangt af van de grootte van de onderneming of organisatie en diens activiteiten.
Zo heeft een grote organisatie met een hoog risico op ongelukken één verpleegkundige per 500 werknemers nodig, terwijl het in een kleine organisatie met een beperkt ongevalsrisico doorgaans volstaat om een werknemer aan te stellen die getraind is in eerstehulpverlening.
Bij het aanduiden van eerstehulpverleners is het ook belangrijk om rekening te houden met aspecten zoals nacht- en ploegenwerk of werk op werven en in verscheidene gebouwen. Het is essentieel dat er altijd een hulpverlener aanwezig is die de eerste zorgen kan toedienen, want elke seconde telt na een ongeval!
Hoe de gepaste EHBO-uitrusting te kiezen voor uw onderneming?
Een standaard verbanddoos in de kast aan de receptie? Om eerste hulp te verlenen in een bedrijf is meer nodig dan dat! Het aanbod eerstehulpmateriaal is heel ruim en daarom is het belangrijk om de juiste uitrusting te kiezen en deze goed op te volgen. Hierbij raden we werkgevers aan om stil te staan bij de volgende aandachtspunten:
- Welk basismateriaal (draagberrie, deken, individuele EHBO-kit…) is vereist?
- Wat moet er in uw verbanddoos zitten? Zijn er aanvullingen nodig? Wie kijkt de verbanddoos na en hoe vaak?
- Hebt u specifiek materiaal nodig, zoals nood- en oogdouches of een automatische externe defibrillator (AED)?
- Waar moet het eerstehulpmateriaal worden bewaard?
- Zijn er eventuele verzorgingslokalen nodig en zoja, waar?
- Welke uitrusting moet er aanwezig zijn in de verzorgingslokalen?
Om de inhoud en de bewaarplaats van hun EHBO-materiaal te bepalen, moeten werkgevers rekening houden met aspecten zoals het aantal werknemers dat tegelijk aanwezig is op de werkvloer, het type onderneming/bedrijfsactiviteiten en het risico op ongevallen. De risicoanalyse is hierbij een nuttig instrument.
Aandachtspunten bij het opstellen van procedures voor eerstehulpverlening
Een doordachte procedure voor het verlenen van eerste hulp zorgt ervoor dat werknemers die een ongeval krijgen of plots onwel worden zo vlug mogelijk de gepaste hulp krijgen.
Het opstellen van zo’n procedure vergt een grondige voorbereiding waarbij verschillende scenario’s in aanmerking worden genomen. Heel belangrijk hierbij is dat alle werknemers goed geïnformeerd worden over de eerstehulpverlening in hun bedrijf én dat ze de nodige instructies krijgen zodat ze weten wat ze moeten doen. Tenslotte hangt het af van de alertheid van iedereen of er efficiënt kan opgetreden worden in noodgevallen.
Wat te doen in geval van een ongeval? 4 basishandelingen:
|
Register voor eerste zorgen: wat moet hierin en wat is het nut daarvan?
Werkgevers zijn verplicht om alle gegevens over interventies in het kader van de eerste hulpverlening bij te houden in een register. Hierbij noteert men telkens de naam van het slachtoffer, het type incident en het moment waarop het zich voordeed. Ook de gegevens van lichte ongevallen moeten worden bijgehouden, en dit met het oog op een eventuele arbeidsongevallenaangifte. Volgens de wetgeving is een licht ongeval een ongeval zonder tijdelijke of blijvende arbeidsongeschiktheid, waarbij het slachtoffer geen loonverlies lijdt en er alleen verzorging werd toegediend op de arbeidsplaats.
Het bijhouden van een eerstehulpregister is belangrijk omdat het nuttige gegevens bevat die die in het kader van preventie kunnen gebruikt worden om gelijkaardige ongevallen te voorkomen in de toekomst.
Meer info over ongevallenpreventie op (weg naar) het werk?
Consulteer onze rubriek met veelgestelde vragen, onze blogs en filmpjes.