Bent u altijd in fout als u met uw wagen op uw voorganger inrijdt? Meestal wel. Soms is het echter moeilijk te bepalen wie er aansprakelijk is en de kosten moet betalen, bijvoorbeeld bij een kettingbotsing. Gelukkig kunt u een verzekering nemen die ervoor zorgt dat u als bestuurder een schadevergoeding ontvangt voor uw eigen schade.
Dezelfde regels
Bij een kettingbotsing gelden dezelfde regels als bij een ‘gewoon' ongeval: wie aansprakelijk is voor de schade van iemand anders, moet die schade vergoeden. Daarom moet elke autobestuurder een autoverzekering burgerlijke aansprakelijkheid afsluiten. Zo zijn slachtoffers van een ongeluk zeker van een vergoeding.
Aansprakelijkheid
Gaat het om een botsing met een beperkt aantal auto's, dan is het meestal duidelijk wie aansprakelijk is voor de schade. Bijvoorbeeld een vrachtwagen die inrijdt op een file omdat hij te snel rijdt en onvoldoende afstand houdt. Maar het kan ook de schuld zijn van de wagen vooraan die bijvoorbeeld zonder aanwijsbare reden bruusk remt.
RDR-regeling
Is duidelijk wie aansprakelijk is voor de kettingbotsing dan wordt de RDR-regeling toegepast. RDR staat voor ‘règlement direct - directe regeling'. Deze regeling is een afspraak tussen de meeste Belgische autoverzekeraars, waaronder VIVIUM, om de schadeverwerking bij ongevallen eenvoudiger en sneller te laten verlopen. Slachtoffers ontvangen van hun BA-verzekering het schadebedrag, met een maximum van 25.000 euro. De verzekeraar recupereert vervolgens het bedrag bij de autoverzekeraar van de aansprakelijke.
Omnium- en bestuurdersverzekering
Als ‘slachtoffer' bent u verzekerd voor uw lichamelijke en materiële schade, maar niet als ‘dader': bij een ongeval in fout moet u uw eigen schade betalen. U kunt zich hier echter voor verzekeren. Uw materiële schade wordt dan vergoed door de omniumverzekering. De bestuurdersverzekering vergoedt uw lichamelijke schade. Deze bestuurdersverzekering is sowieso een aanrader voor alle bestuurders. Hij verzekert u zelfs in bepaalde situaties waarbij u zich niet achter het stuur bevindt, bijvoorbeeld als u een band wisselt.
Grootste kettingbotsing ooit
In februari 1996 vielen bij een kettingbotsing op de E17 in Nazareth tachtig gewonden en negen doden. Niet minder dan tweehonderd wagens waren betrokken bij de grootste kettingbotsing ooit in België. Om een juridisch steekspel te vermijden dat jaren kan aanslepen, stelde Assuralia, de Belgische beroepsvereniging van de verzekeringsondernemingen, een verbintenisverklaring op die onderschreven werd door bijna alle verzekeraars.
Assuralia-overeenkomst
De Assuralia-overeenkomst kan voor slachtoffers van een kettingbotsing een vergoeding voorzien van 50% van de materiële en 100% van de lichamelijke schade. Assuralia beslist geval per geval of de verbintenis wordt toegepast. De Assuralia-overeenkomst werd ondertussen toegepast voor de kettingbotsingen in Rekkem op 29 januari 1998 en in Menen op 15 maart 1999.
Zorg voor uzelf
Wie een kettingbotsing veroorzaakt, moet de schade vergoeden. Maar soms is het moeilijk te bepalen wie voor welke schade aansprakelijk is. Met een omnium- en een bestuurdersverzekering bent u zeker dat uw eigen schade vergoed wordt zelfs als er geen aansprakelijke is of u zelf aansprakelijk bent. Uw makelaar helpt u graag verder.